Oleh Intan Husaima

Andaian yang menyatakan bahawa pengajian di peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sukar berbanding dengan program matrikulasi menyebabkan banyak pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) cenderung untuk meneruskan pengajian ke peringkat tingkatan enam. Perkara tersebut dinyatakan oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, dalam satu majlis di Temerloh, Pahang, pada Mac lalu. Menurut Saifuddin, banyak pelajar lepasan SPM lebih berminat meneruskan pengajian di peringkat matrikulasi kerana mereka menganggap STPM sebagai peperiksaan yang susah.

Lantaran itu, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melaksanakan sistem baharu dalam penilaian calon peperiksaan STPM, bermula dengan kumpulan pertama pelajar tingkatan enam rendah. Sistem tersebut dikenali sebagai Modular Peperiksaan STPM dan bakal dilaksanakan pada penggal baharu persekolahan pada Jun 2012.

Menerusi sistem baharu tersebut, penilaian ke atas pelajar tidak hanya dibuat berasaskan peperiksaan pusat yang diadakan pada akhir penggal ketika berada di tingkatan enam atas, tetapi penilaian menggabungkan keputusan kumulatif tiga penggal, iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang membawa 20 hingga 40 peratus markah, manakala peperiksaan akhir dengan 60 hingga 80 peratus markah. Keputusan penuh STPM turut mengambil kira tiga bentuk kerja kursus, iaitu projek atau tugasan, kerja amali dan kajian luar.

Peperiksaan bagi menilai pencapaian pelajar pula diadakan setiap akhir penggal, iaitu penggal pertama pada November tahun pertama, manakala penggal kedua dan ketiga, masing-masing pada Jun dan November tahun berikutnya. Kelebihan sistem tersebut ialah pelajar yang gagal dalam peperiksaan penggal pertama dan kedua dibenarkan mengulanginya selepas keputusan penggal ketiga dikeluarkan bagi membolehkan mereka memperbaiki keputusan sebelumnya.

Pembaharuan tersebut diumumkan oleh Pengerusi Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), Datuk Dr. Mohd. Noh Daliminm, pada 9 Mac lalu di Kuala Lumpur. Mohd. Noh menjelaskan bahawa pembaharuan tersebut bertujuan memantapkan sistem penilaian agar lebih holistik dan tidak membebankan pelajar.

“Kita berharap sistem baharu penilaian dapat menarik minat pelajar dan membantu mereka mencapai keputusan yang lebih baik. Penggunaan sistem taksiran baharu itu selaras dengan Program Transformasi Pendidikan dan menjadi antara usaha kerajaan untuk memperkasakan program pendidikan tingkatan enam,” ujar Mohd. Noh.

Banyak pihak menyokong usaha tersebut. Dalam kalangan warga pendidik, mereka percaya bahawa langkah berkenaan adalah permulaan kepada transformasi pendidikan tingkatan enam, sesuai dengan statusnya sebagai pendidikan prauniversiti. Selain menitikberatkan pendidikan berasaskan hasil dan tidak terlalu berorientasikan peperiksaan, sistem baharu tersebut membolehkan pelajar mempelajari kandungan kurikulum berbeza daripada skala kecil pada setiap penggal.

___

Rencana ini dipetik daripada Dewan Masyarakat Jun 2012.

Share

Hantar Maklum Balas




Klik di sini untuk memasukkan gambar ke dalam komen anda.

Wawancara Dr. Haji Awang Sariyan dengan wakil Dewan Masyarakat/TV DBP

Recent Posts

Hak Cipta Terpelihara ©  2010 - 2012 Dewan Bahasa dan Pustaka.

PENAFIAN: Dewan Bahasa dan Pustaka ("DBP", "kami") tidak bertanggungjawab atas sebarang kerugian atau kehilangan yang disebabkan oleh maklumat daripada laman web ini. Penggunaan Dewan Masyarakat dalam talian adalah atas risiko dan tanggungjawab pengguna sendiri. Meskipun kami berusaha untuk menerbitkan maklumat atau bahan dengan setepat dan secepat mungkin, DBP tidak membuat apa-apa pernyataan atau waranti berkenaan laman ini serta maklumat dan bahan yang terkandung di dalamnya, dan tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang bentuk kerugian, secara langsung atau tidak langsung.